Polish English French German Russian

Fischer Racing Center PYTANIA  ZWIĄZANE  Z  NARCIARSTWEM  BIEGOWYM

 
   

Jak dobierać narty i kijki biegowe do wagi i wzrostu narciarza?
Styl klasyczny:  w pierwszym stopniu doboru kierujemy się wagą i tabelą dla danej grupy sprzętowej publikowana w wydawnictwach Fischera(tabela jest także poniżej)
*następnie z zakresu podanego w tabeli wybiera się narty o długości 15-20 cm powyżej  wzrostu
w zależności od budowy i stopnia wytrenowania narciarza
Generalna zasada:

  • narty o zastosowaniu klasycznym powinny sięgać najwyżej do początku nasady kciuka, przy wyciągniętej do góry ręce  
  • cięższa i wyższa osoba, tym dłuższe narty, 
    • dłuższe narty są sztywniejsze
  • dopuszczalna różnica (-5 cm)  jednak nie mniej niż 10 cm powyżej wzrostu(kobiety),15 cm (mężczyźni)
    • *do kijków do zastosowań klasycznych stosujemy współczynnik 0,84 do wzrostu (dopuszczalne odchylenie (+- 5 cm)

      Styl dowolny, skating:
      w pierwszym stopniu doboru kierujemy się wagą i tabelą dotyczącą doboru nart skating,  publikowaną w wydawnictwach Fischera (tabela jest także poniżej)
    *następnie z zakresu podanego w tabeli wybiera się narty o długości 10-15 cm powyżej  wzrostu w zależności od budowy i stopnia wytrenowania narciarza

Generalna zasada:  

  •  cięższa i wyższa osoba, tym dłuższe narty 
    •   dłuższe narty są sztywniejsze
  • *do kijków skating stosujemy współczynnik 0,89 do wzrostu (dopuszczalne odchylenie (+- 5 cm)

->Jak dobierać narty biegowe do planowanego zakresu użytkowania?
Narty wyczynowe (racing):
*w 1 stopniu stosujemy zasadę omówioną wyżej odrębnie do klasyka, odrębnie do łyżwy(dobór nart wg. tabel wagi przy czym stosujemy tebelę przeznaczoną dla nart racing)
*długość nart dobieramy odrębnie do klasyka, odrębnie do łyżwy wg wzrostu z przedziału wychodzącego z tabeli, wykorzystując zasady związane z nie przekraczaniem długości omówione wyżej
* narty  zawodnicze są przeznaczone do coraz węższego kręgu warunków i zastosowń; produkowane są jako stift (twarde), medium (średnie), soft (miękkie), weet (na bardzo mokry śnieg), classic zero na temperatury +- zero stopni (produkowane są takżę inne modele pośrednie w zależności od sezonu i przeznaczenia wymaganego przez serwis zawodnika)
Bardzo ważne: biegacze amatorzy nie dysponujący możliwościami zakupu kilku rodzajów nart z grupy racing, decydując się na narty zawodnicze, muszą zdawać sobie sprawę, że posiadając jedną parę nart,wybieracie bardzo wąski zakres satysfakcjonującego zastosowania sprzętu (innymi słowy narty  tego typu mogą "jechać" bardzo dobrze  w zakresie 25% zastosowań; "mogą jechać" średnio w 50% warunków i mogą wymagać specjalnych zabiegów serwisowych aby "jechały" w stopniu nie stwarzającym trudności na trasie biegu. Porada Fischer Racing Center: biegający sportowo ale amatorsko, mogą bez szkody dla jakości biegu, koncentrować się również na nartach posiadających mniejszy stopień "specjalizacji" tj. Fischer RCR, Fischer CRS, Fischer SC, Fischer LS. W tych dwu ostatnich grupach występują też narty tybu combi (umożliwiające bieg klasyczny, a po zmianie smarowania bieg techniką dowolną)

Narty rekreacyjno-sportowe, terenowe i junior:
w pierwszym stopniu doboru kierujemy się wagą i tabelą dla danej grupy sprzętowej publikowana w wydawnictwach Fischera(jest także poniżej), wykorzystując zasady związane z nie przekraczaniem długości omówione wyżej - to w zasadzie wystarcza dla zakupu sprzętu do rekreacji
-przy zastosowaniach sportowych, w kolejnych stopniach doboru narty bez łuski na ślizgu, sprawdza się kontrolując prześwit, między podłożem, a nartą pod wiązaniem
- długość prześwitu powinna wynosić  ok.25 cm gdy stoimy na 2 nartach (np.kartka A4 włożona pod narty wzdłuznie) oraz 10-15 cm gdy stoimy na 1 narcie(np. kartka papieru A4 włożona pod narty poprzecznie)- przy czym przy zamarkowaniu odbicia narty powinny na całej długości dotknąć podłoża
- sprawdzenie wykonujemy na  gładkim  podłożu,  ustawiając  narciarza na dwóch nartach, a potem na 1 narcie,  z przodem butów w środku ciężkości nart
- kartka ustawiona wzdłużnie, powinna wysuwać  się z lekkim  oporem, gdy osoba wykonująca test ma rozłożony ciężar ciała na obu nartach; jeśli kartki nie można wysunąć, trzeba zmienić narty na sztywniejsze
- kartka ustawiona poprzecznie, nie powinna się wysunąć, gdy osoba wykonująca test przeniesie ciężar ciała na jedną nartę
- dla nart klasycznych kartka wyznacza jednocześnie początek i koniec strefy smarowania smarem  podbiegowym typu klister.
- narty z łuską (oznaczenie crown , double crown lub premium crown), gdy są zbyt sztywne mogą nie blokować się na łusce co powoduje uślizg w odbiciu (zjawisko"kopania" nart do tyłu), dlatego powinny być  o 1 stopień miększe niż nartyt  bez "łuski".
Porada Fischer Racing Center: narty bez łuski dobieramy bardzo dokładnie stosując zasady opisane wyżej aby klister zastosowany na podbiegi, nie hamował przy zjazdach ; narty z łuską dobieramy nieco miększe aby zlikwidować "kopanie "nart do tyłu przy odbiciu, godząc się na głośniejszą jazdę nart na zjazdach

Jak postępujemy z nowymi nartami?

 Nowe  narty Fischera z grypy wyczynowej (race) są gotowe do użytku, ślizg pokrywany jest smarem użytkowym: Swix  Fluorowax.

Jeżeli  narty  były pokryte smarem na bazie parafiny, a będziemy używać smarów  najnowszej generacji na bazie teflonu, w końcowej fazie zmywania zaleca  się także używać  zmywacza o tym samym przeznaczeniu

Po zmywaczu należy odczekać 15 min.

Jeżeli mamy  narty innej marki niż Fischer, które nie są  pokrywane smarem w procesie produkcji i w trakcie użytkowania będziemy używać smarów parafinowych, zamiast stosowania zmywacza, można nasączyć powierzchnię ciepłym  smarem, który zaraz  usuwamy

Krawędzie nowych nart lekko tępimy  metalowa cykliną, jednym ruchem od przodu do tyłu

Nie należy takiej  metalowej cykliny używać do ślizgu  nowych nart, gdyż zniszczy się fabrycznie założoną strukturę

Co to jest struktura ślizgu i po co się ją stosuje?

Struktura  to drobne wzdłużne rowki na ślizgu zapobiegające przysysaniu nart do śniegu

Zmieniając strukturę w używanych nartach, wyrównuje się powierzchnię ślizgu metalową cykliną, a następnie używa przyrządów do zakładania struktur

W nartach wyczynowych Fischera, struktura zakładana jest fabrycznie:

RCS cold  struktura jest drobna, na warunki  poniżej (-5  st.C)

 RCS plus struktura jest grubsza, na temperatury śniegu powyżej(-5 stC)

RCS zero założona jest struktura na śnieg  wilgotny, z odprowadzeniem  wody na zewnątrz narty

W pozostałych grupach użytkowych nart, firma Fischer stosuje strukturę uniwersalną

Zmianę struktury najlepiej jest wykonać na walcach kamiennych, w wyspecjalizowanym serwisie

 

Co to są smary produkowane w nanotechnologii ?

l Do wytworzenia najnowszej generacji tych smarów , zastosowano technologię mikrocząsteczek, zwaną nanotechnologią.  Stosując je  możemy mieć świadomość  użycia produktu  wyrafinowanej,  współczesnej techniki.

l Tradycyjne smary produkuje się na bazie  wosku, skutecznie zatykającego strukturę ślizgu.

l Bazą nanosmarów natomiast jest rozpuszczone tworzywo sztuczne, teflonowy polimer, podobny do stosowanego w produkcji ślizgów nart.

l Po posmarowaniu powstaje super cienka powłoka wnikająca w strukturę ślizgu, nie zaklejając jej i eliminując zjawisko „przysysania” ślizgu  do podłoża.

                                                                                                                                     

Jakie smary jest korzystniej stosować- nanosmary czy na bazie parafin?                                                           

l Stosowanie nanosmarów jest prostsze, np. niektóre firmy do treningu i dla amatorów ma dwa smary (A-S na śnieg suchy i A-S Weet na mokry). Nakłada się je na zimno określając  jedynie rodzaj śniegu, a ich cienka warstwa nie wymaga użycia cyklin, wystarczą szczotki.

l Tradycyjne smary parafinowe trzeba topić i dobierać do temperatury użytkowania. Nadmiar smaru należy zdzierać cykliną, a potem dobrze szczotkować, przez co odkrycie struktury jest bardziej pracochłonne.

Jak stosuje się smary podbiegowe – klistry?

l Strefę smarowania, w nartach  do stylu klasycznego (wyznaczoną  wg opisu przy doborze nart do wagi narciarza), przecieramy papierem ściernym o gramaturze 80-120, a następnie nakładamy smary do podbiegów.

l W razie mieszania smarów na różne śniegi i różne temperatury, rozcieranie przeprowadzamy za pomocą naturalnego oraz syntetycznego korka. Klistry można, rozetrzeć wewnętrzną częścią dłoni.                                                                       

Jak smarujemy narty z łuską?                                                                                                                                                         

l Nie wyznacza się strefy smarowania do podbiegów

l Używa się jedynie smarów poślizgowych parafinowych lub nowocześniejszych i prostszych w obsłudze teflonowych , nakładając je na część ślizgu bez łuski. 

Jak smarujemy narty do techniki łyżwowej?                                                                                                                 

l Smar  parafinowy topimy żelazkiem o temperaturze 110 st.C , po obu stronach rowka, nie zalewając go.

l Nadmiar zbieramy cykliną plastykową najpierw z krawędzi, potem z rowka  i całej powierzchni najlepiej na stojaku w kształcie narty.

l Przeprowadzamy krótki trening, a następnie zdzieramy smar cykliną i po chwili  nakładamy smar  ponownie.

l Cyklinujemy  i szczotkujemy  po ok.15 minutach.

l Smary teflonowe(nano smary)  stosujemy na zimno, nanosząc je na ślizg aplikatorem z twardej gąbki.

l Powierzchnię ślizgu dobrze szczotkujemy.

Po co szczotkujemy powierzchnię ślizgu?

l Jeśli  tego  nie zrobimy, narta  zbiera  bród i przy zaklejonej strukturze  ma tendencje do przysysania do śniegu.

l Przed użyciem   nart, krótkimi, mocnymi   ruchami  od  przodu  do  tyłu szczotkujemy  całą powierzchnię ślizgu pokrytą smarem,  twardą  szczotką nylonową.

l Na koniec polerujemy ślizg szmatką o strukturze podobnej do papieru lub elektrostatyczną  szczotką np. z końskiego włosia

Jak stosować smar w pudrze?

l Puder należy najpierw przycisnąć żelazkiem, a  następnie  ruchem posuwistym  przetopić  całą  powierzchnię od przodu do tyłu.

l Żelazko nie powinno być za gorące (do 110 st.C), gdyż  fluor z pudru, może zgromadzić się na wierzchu i zużyć na początku trasy.

l Po    przetopieniu   pudru   należy   użyć   szczotki   najpierw szorstkiej, potem miękkiej, a  następnie  wypolerować  szmatką o strukturze papieru.
l Stosując szczotki obrotowe na wiertarce trzeba szybko zmieniać miejsce styku ze ślizgiem. Dociskanie nie powinno być mocne, gdyż smar ulegnie  przetopieniu, a  nawet może  nastąpić roztopienie tworzywa ślizgu.

Jak  montuje się wiązania biegowe?

l Montaż wiązań rozpoczynamy  od znalezienia  środka ciężkości.

l W nartach wyczynowych  poprzez położenie  narty  na  ołówku lub ostrzu  noża.

l W pozostałych nartach środek ciężkości oznaczony jest fabrycznie.

l Do  stylu  łyżwowego przód buta montujemy na środku ciężkości, a do klasycznego 1 cm do tyłu od środka ciężkości.

l Następnie otwory na śruby punktujemy z fabrycznego szablonu. Wiercąc otwory, używamy wierteł  dokładnie 3,6mm.

l Do każdej dziury, przed wkręceniem  śrub, nakładamy  mieszanki  opiłek powstałych  przy  wierceniu oraz dwuskładnikowego kleju  epoksydowego.

l Najlepiej jednak montaż  wykonać w serwisie nart biegowych.

  •   Nowe konstrukcje nart Fischera zawierają płytkę montażową (w systemie NNN nazwaną NIS),  zintegrowaną z nartami w procesie produkcji.  Montaż polega na wsunięciu zasadniczej części wiązania  na tę płytkę.

 

 

                                                                     

 

                                                                      

Noclegi

 

Wszystkie pokoje mają łazienki, łóżka i wygodne, rozkładane kanapy, płatny internet przewodowy, gratisowe WI-FI na piętrze restauracyjnym.

 

Więcej informacji

Restauracja

 

Śniadania podajemy w formie  bufetu śniadaniowego, a obiady serwujemy do stolika....

 

Więcej informacji